Män är smartare än kvinnor

Ja precis det påstår mensa i sitt senaste nummer av medlemstidningen "Legatus Mensae"

I förra inlägget påbörjade jag diskussionen om mensas statistikscoop. Jag hann då aldrig komma till själva scoopet och tar därför upp det nu.

Mensa har på två hela sidor i det senaste nummer av medlemstidningen en artikel om att män är smartare än kvinnor. De avslutar dock artikeln med att försöka få läsaren att tro att artikeln på något sätt skall vara komisk eller rent hypotetisk. De sorgliga i kråksången är just att det lyser så otroligt tydligt igenom att författaren till artikeln inte alls är ironisk och om han (vilken skräll att det var en han, va?) nu försöker vara komisk så lyckas han inte riktigt nå fram med detta budskap. För övrigt så lyckas sällan skribenterna i denna tidning var varken komiska eller ironiska, men de är ju duktiga på så mycket annat...hmm...


Ok, nu till denna statistik.

Tabell 1 - visar könsfördelningen i några Mensa-föreningar


 MänKvinnor
Mensa Sverige82%18%
Mensa Norge82,5%17,5%
Mensa Danmark74,5%25,5%
Mensa USA65%35%
Mensa Frankrike66%34%


Tabell 3 - Påverkan på könsfördelningen bland de två översta procenten av befolkningen vid skillnad i spridning.
Skillnad i standardavvikelse0123
Potentiell andel män i Mensa50%58%66%74%
Potentiell andel kvinnor i Mensa50%42%34%26%


Jag förstår att det inte är helt lätt att utläsa vad tabell 3 egentligen betyder. Tabell 3 visar hur en skillnad i spridning (med samma genomsnitts IQ) påverkar könsfördelningen bland potentiella medlemmar. Enligt tabellen ser man då att om fallet är som så så består de översta två procenten av befolkningen av ungefär 75% män och 25% kvinnor. Kravet för att bli medlem i Mensa är att du tillhör de översta två procenten av befolkningen i IQ.

Mensa nämner också ordet begåvad i artikeln. Det intressanta tycker jag är Mensas syn på vad begåvning är eftersom denna statistik kraftigt skiljer sig mot elevers betyg i skolan där tjejer i genomsnitt har högre betyg än killar, men detta är tydligen inte ett mått på begåvning.

Det är och tragiskt att mansdominerade Mensa försöker slå sig själva för bröstet och påstå att män är mer begåvade än kvinnor....LÅGT!!



OBS: Det finns nu en del två på detta inlägg!!!

Kommentarer
Postat av: Aen

Kan det inte vara så att män är mkt mer intresserad av att gå med i trams föreningen?

Vet man att man är begåvad behöver man inte göra några trams test heller :)..

2007-12-13 @ 04:03:26
Postat av: Initialt

Jo så är det säkertligen. Det är säkert också så att det är betydligt fler män än kvinnor som gör inträdesprovet, detta har jag inga siffror på så jag ska inte sitta och gissa allt för mycket. Ska se om jag kan få fram några siffror på hur många som gör testet och vad de har för kön....

vad gäller hur jag får tag i tidningen: den ramlar ner i min brevlåda med jämna mellanrum :-)

2007-12-13 @ 07:56:38
URL: http://initialt.blogg.se
Postat av: Orka

Att det är större variation av IQ hos män än hos kvinnor trodde jag var allmänt känt. Dvs. män återfinns i större grad i ytterligheterna (hög IQ, låg IQ) medan kvinnor generellt sätt håller sig mera i mitten av skalan. Så helt oberoende av andra faktorer är det inte ett dugg konstigt om Mensa har fler män än kvinnor som medlemmar.

2007-12-13 @ 09:18:42
Postat av: Orkar inte heller.

Håller med föregående. Du har ju väldigt bekvämt sållat bort informationen om att situationen se likadan ut på andra sidan skalan, dvs de personer med lägst IQ kommer också vara överrepresenterade av män.

Säg mig, varför är du med i föreningen?

2007-12-14 @ 10:52:47
Postat av: Initialt

Näe men vad kul att folk reagerar lite.
Jag är väl inte sämre människa än att jag skall försöka svara på kritiken heller.

* Jag har inte sållat bort någon information om att kvinnors normalfördelningskurva över IQ skulle vara mer "sammanpressad" i mitten eftersom denna information inte framgår utav artikeln. Att det skulle vara så är heller inte något "allmänt känt rön" eftersom det finns rapporter som påstår både att det är så och att det är precis tvärtom, dvs att det är just män som är underrepresenterade i de översta percentilerna.

*varför är jag medlem, ja jag har helt enkelt ett intresse för logiskt tänka och uppgifter som testar ens förmåga att lösa logiska uppgifter. För det andra så är det inte jag
själv som betalar in medlemsavgiften, jag tänker inte gå närmre in på detta av flera anledningar. Jag förstår dock inte den frågan, menar du att man inte har rätt att vara kritisk mot en förening som man är medlem i? Kanske just därför så många föreningar har svårt att utvecklas, eller?

2007-12-14 @ 16:28:59
URL: http://initialt.blogg.se
Postat av: Initialt

Det finns nu en del två av detta inlägg:

http://initialt.blogg.se/1197646203_kvinnor_har_lgre_iq_n.html

2007-12-14 @ 16:53:55
URL: http://initialt.blogg.se
Postat av: sus

Är båda tabellerna hämtade från artikeln? Isf förstår jag inte alls hur man - från en förmodad skillnad i spridning - kommer till slutsatsen att män är smartare än kvinnor? IQ för en grupp borde väl definieras av medelvärde eller median, och de är väl enligt denna förklaringsmodell lika för båda könen.

2007-12-14 @ 18:44:25
URL: http://susbus.blogspot.com
Postat av: Orkar mer!

Artikeln syftar till att enbart spekulera kring könsskillnaderna inom Mensa, inte hela befolkningen. Men om du kollar längst ner på sidan 19, på figur 2. Kurvorna illustrerar tabell 3 som du har skrivit om. Den visar att kurvan för kvinnor är "sammanpressad". Så den informationen framgår visst i artikeln!

2007-12-15 @ 00:43:12
Postat av: Theo

Initialt talar inte sanning. Artikeln (som handlar om könsfördelningen inom Mensa) nämner visst skillnaden i spridning och har dessutom ett diagram där den åskådliggörs.

Undersökningarna av Lynn och Irwing som hävdar att IQ-skillnaden mellan könen är 4,8 IQ-poäng benämns som "Hårt kritiserad" och "de mest extrema forskningsresultat".

Mensa driver inte de åsikter du påstår och det tror jag du är väl medveten om. Du är bara en bitter medlem som vill hämnas av någon anledning.

2008-01-02 @ 11:16:00
Postat av: r2d2

Sen är det kanske lite långtgående att skriva att "Mensas syn". Om du nu läser Legatus vet du ju också att det är artiklar skrivna av enskilda medlemmar. Att en medlem skriver något säger ju inget om föreningens syn på saker.

2008-01-02 @ 12:36:38
Postat av: Sumping

Kvinnans hjärna väger 300 gram mindre än mannens.
Det säger väl allt.

2008-02-26 @ 14:38:53
Postat av: 32ggb

Det har gjorts studier som visar att tjejer får högre betyg i skolan än killar fast att dem har hafft samma resultat på prov och liknanade.

2008-03-10 @ 19:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0