Kvinnor har lägre IQ än Män del2

Eftersom mitt förra inlägg i detta ämne gjorde en del smått upprörda tänkte jag här förtydliga mig lite.

Jag har fått en del kommentarer både på bloggen och via mail om att jag är korkad eftersom det är så vida känt att mäns överrepresentation i de övre och undre percentilerna i IQ-skalan är förklaringen till detta.
Problemet är (jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg) att det i flera rapporter pratas om att män i genomsnitt har högre IQ. Om skillnaden enbart vore att kvinnors normalfördelningskurva är något spetsigare än mäns så skulle genomsnitts-IQn ändå bli den samma.

En av de som påstår att män har högre IQ än kvinnor är Richard Lynn. Han påstår att män i genomsnitt har 5 "IQ poäng" mer än kvinoor, detta skriver han om här.

Man bör kanske också påpeka att av alla de som gör mensas test så är det procentuellt fler kvinnor än män som klarar det. Av 100 kvinnor som gör det så klarar fler det än av 100 män som gör det. Detta är förståss för att män är lite kaxigare än kvinnor och gör det även om de inte tror att de klarar det medans tjejer inte vågar chansa i samma utsträckning. vilket är lite tråkigt.

Det finns också rapporter som påstår att kvinnor föds med högre IQ än men att mäns IQ sedan ökar i högre takt än kvinnor vilket gör att mäns och kvinnors IQ är ungefär den samma vid 15 års ålder. Detta är helt felaktigt (åtminstone enligt mig) eftersom IQn generellt är densamma när man dör som när man föds.

En annan rapport som påstår att män har högre IQ än kvinnor är Steve Blinkhorns "A gender bender" som är publicerad i Nature, vol 483, 31-32


Sist vill jag bara än en gång påpeka att jag påstår inte att Män har högre kvinnor. Jag tror inte det är så och jag har ingen anledning att tro det heller. Jag tror snarare (vilket jag hintade om i förra inlägget) det är så att kvinnor har högre IQ. Det jag påstod i förra inlägget var att jag tyckte det var en ganska tramsig artikell som mensa hade med i sitt senaste nummer av medlemstidningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0